BELLE EPOQUE

1900 - 1914, een tijd van onbezorgdheden en grote ontdekkingen

Vanaf 1850 kwam de industrialisatie goed op gang in de Europese landen. Vanaf 1867 tot 1914 was er een technologische revolutie, waardoor er een versnelde industrialisatie plaatsvond. Ijzer, elektriciteit en staal werd gebruikt en er ontstonden stoommachines. Het tijdperk staat bekend om de talloze revolutionaire uitvindingen, zoals de gloeilamp, auto, vliegtuig, fotografie en de radio. In 1889 werd ook de Eifeltoren gemaakt in teken van de industrialisatie. De Eifeltoren was namelijk volledig gemaakt van metaal. Niet alleen was de filmindustrie in opkomst, maar ook de cabaret werd steeds meer gewaardeerd. Op papier werd er getekend en geschilderd om zo reclame te maken, voor bijvoorbeeld films en cabaret.  Het verschil tussen rijk en arm was erg groot. In Frankrijk werd er gesproken over bourgeoisie. Deze term werd vanaf de middeleeuwen gebruikt als je van de rijkere bovenklasse was. Deze klasse werd steeds rijkere en ontwikkelde ook hun eigen ideeën dat voortkwam uit de verlichting en liberalisme. Mode was alleen betaalbaar voor de rijke bovenlaag. De kleding liet duidelijk zien dat bepaalde mensen geen lichamelijke arbeid hoefden verrichten. De term Belle epoque duidt op grote welvaart. Het levensgevoel was pessimistisch dat zich uit in impressionisme en art nouveau 

Om het verschil van rijk en arm goed te laten zien, werd er door de rijke bovenlaag veel geld uitgegeven aan kleding. Hoe witter, hoe rijker je was. Veel vrouwen droegen daarom hoeden om de zon te mijden en namen een paraplu mee als de zon heel vel was. De kleding liet zien dat de persoon geen lichamelijk werk beoefende. De billen en borsten werden opgevuld en vrouwen droegen een korset om zo enorme smalle taille te creëren. De vrouwen droegen weide rokken, pofmouwen en enorme hoeden. De S- lijn was het schoonheidsideaal. Sommige dames gingen heel ver door het korset te hard aan te trekken of door ribben weg te laten halen om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Het leven was onbezorgd en er werd veel vakantie gehouden. De badpak kwam in. Mensen gingen  ook vaker naar voorstellingen en waren geïnteresseerd in verschillende culturen. Na de optredens van het Russische ballet in de Opera van Parijs in 1909 wilde iedereen het sprookjesachtige , maar ook sexy kleding met eigen ogen aanschouwen. De kleding was van doorzichtige materialen gemaakt en versierd met juwelen.  De kleding was erg kleurrijk en om het af te maken werden er sjaals en tulbanden gedragen. Het halen van inspiratie uit kleding en kunst noemt men oriëntalisme

Door het korset kregen sommige vrouwen last van misvormde organen, terwijl de gezondheid steeds belangrijker werd. Het korset zorgde namelijk voor ademhalingsproblemen, moeilijkheden met spijsvertering en vergroeiingen. Vanuit Oostenrijk, Duitsland en Engeland ontstond de reformbeweging. Het nieuwe kledingstuk was het recht vallend silhouet waar de vrouw zich makkelijk in kon voort bewegen. 


De belangrijkste ontwerpers uit de tijd waren Paul Poiret en Chanel. Paul Poiret is geboren in 1879 en was een van de bekendste Franse ontwerpers in de tijd van de belle epoque. Hij haalde zijn inspiraties uit de kimono en introduceerde verschillende variaties op de tulband. Ook maakte hij gebruik van felgekleurde stoffen terwijl Chanel juist bekend werd door haar minimalistische zwarte jurk. Chanel was de grootste concurrent van Paul Poiret. Niemand weet dan ook wie van de twee als eerst de vrouw verloste van het korset.  Wel gebruikte beide ontwerpers geen kantjes, linten en strikjes meer. 

De bekendste beroemdheden en trendsetters uit die tijd waren Mata Hari, Isadora Duncan en Vaslav Fomitsj Nijinsky.

© 2020 Fashion blog. Anna Noor Ekkel
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin