Globalisering

2010 TOT 2020 

2010 tot 2020 waren jaren van veel onrust. Er waren aanslagen, protesten, natuurproblemen en politieke zaken. Mensen leefde in angst door de vele aanslagen. In 2011 waren er aanslagen in Noorwegen, in 2015 waren er aanslagen in Parijs en in 2017 waren er aanslagen bij het concert van Ariana Grande. Er waren veel protesten, zoals in Hongkong. Er werd geprotesteerd voor hogere lonen, vrijheid van meningsuiting, gelijkheid en klimaat. Er komt een klimaatakkoord, de Britten verlaten de Europese Unie en er is een nieuwe verkiezing in de Verenigde staten. Ook blijft sociaal media een groot deel van ons leven en ontstaan er verschillende beweging uit zoals de #meetobeweging.

Mensen zijn angstig en ontevreden. Er is veel onrust en strijd om gelijkheid. Door de aanslagen zie je vooral veel camouflage en donkere kleuren terug in het modebeeld. Mensen willen gelijkheid en je seksualiteit moet geaccepteerd worden. Je krijgt hierdoor uniseks kleding en ik denk dat over een paar jaar het verschil in prijs tussen bepaalde kledingstukken aanzienlijk minder wordt en dure merken langzaam minder populair gaan worden in de toekomst. Door de angst en ontevredenheid willen mensen juist heel graag er leuk uitzien. Mensen droegen hierdoor veel felle kleuren.

Doordat sociaal media belangrijk was hadden verschillende influencers invloed uitoefende op de jongeren, waardoor de influencers verschillende trends creëerde. Hierdoor kon de kleding die werd gedragen op festivals zoals Muziekfestival Coachella zijn weg vinden in het straatbeeld. Het muziekfestival was een grote fashion inspiratiebron. In 2012 maakt onder andere veren-extensions, high waisted shorts en legerjasjes hun weg van festival naar het straatbeeld. Influencers waren voorbeelden voor jongeren en het materialisme en individualisme speelt een grote rol in deze tijd. Verschillende trends waren; athleisure, micro zonnebrillen, ugly sneakers, duurzame mode, uniseks, basic en oversized. Verder droegen mensen chokers, wedgesneakers, cropp tops en spijkerbroeken bleven in. De spijkerbroeken waren er in verschillende vormen en maten.

Sociaal media blijft belangrijk voor mensen en veel influencers zijn wereldwijd bekend. Er komen programma's zoals 'keeping up with the kardashians' en veel vermaakprogramma's als Love Island en Temptation. Na deze programma's hopen veel mensen die mee hebben gedaan bekend te worden. Instagram blijft voor veel mensen een verslaving en het aantal mensen dat depressief en alleen is blijft stijgen. Vanaf 2018 merk je dan ook dat er verschillende tegenreacties komen en sommige mensen zich gaan verzetten. Ook ontstaat er een beweging die zich verzet tegen het perfecte lichaam willen hebben, dit is namelijk Body Positivity. Van je lichaam houden en er trots op zijn is een tegenreactie op de modellen die zich uithongeren. Via sociaal media wordt deze boodschap gedeeld en het wordt steeds bekender. Dit is niet de enige 'revolutie' die er plaats vindt, BLACK LIVES MATTER is er ook een van. 2020 is namelijk het jaar dat er veel aandacht gelijkheid wordt besteed. Het is ook meteen het jaar dat er geen sinterklaasoptocht is :). Making progress......!

De belangrijkste ontwerpers van 2010 tot 2015 zijn Marc Jacobs en Isabel Marant en Karl Lagerfeld. Marc Jacobs werkt vanaf 1997 voor Louis Vuitton en vanaf 2014 gaat hij verder met het ontwerpen van zijn eigen collectie onder zijn naam. Isabel Marant ontwierp de Wedgesneakers die in 2010 tot 2015 een grote hit waren. In 2012 ontving Marant de Fashion Designer of the Year bij de Women of the Year Awards van British Glamour en in 2014 werd Isabel Marant uitgeroepen tot Hedendaags Designer van het Jaar bij de Elle Style Awards. In 2013 werkte Isabel Marant samen aan een designcollectie voor de modeketen H&M, dat in 45 minuten online was uitverkocht. Karl Lagerfeld ontwierp voor het Italiaanse merk Hogan (schoenen, tassen, confectie) de voorjaars-/zomercollectie 2011 en de herfst/wintercollectie 2011/2012.

De belangrijkste ontwerpers van 2015 tot 2020 zijn Stella McCartney, Demna Gvasalia, Virgil Abloh. Stelle McCartney is een Britse ontwerper en in 2012 is ze de grote winnaar bij de de Britsch Fashion Awards. Ze sleepte zowel de prijs voor Designer Brand binnen als die voor Designer of The Year. Demna Gvasalia is de creatief directeur van Balenciaga's en ontwierp in 2019 de bekende sok schoen. Virgil Alboh is een Amerikaanse ontwerper, ondernemer en dj die sinds maart 2018 artistiek directeur is van de herenkledingcollectie van Louis Vuitton. Abloh is ook de CEO van het in Milaan gevestigde label Off-White, een modehuis dat hij in 2013 oprichtte.

Langzaam maar zeker zijn de bekende steden zoals Parijs hun 'autoriteit' aan het verliezen als fashion capital. In de afgelopen honderd jaar is er in Afrika enorm veel gebeurd op modegebied. Met opkomende ontwerpers die uit elk hoek van het continent opduiken, zijn de verschillende steden in Afrika zoals Lagos, Kaapstand en Dakar zeker ones-to-watch. De drie afrikaanse merken die ik het bijzonderst vind zijn; Emmy Kasbit, Selly Raby Kane en Andrea Iyamah

Emmy Kasbit werd in Nigeria opgericht door Emmanuel Okoro en werd geboren uit een passie om de onconventionele man en vrouw met felle kleermakersinstincten te kleden. In elke collectie zijn sterke, architecturale silhouetten te zien, met stoffen gemaakt door lokale Nigeriaanse ambachtslieden met behulp van traditionele West-Afrikaanse weeftechnieken. Het resultaat is een fantastische combinatie van gedurfde lijnen en levendige kleuren en texturen.

Selly Raby Kane is opgericht in 2008 door de Senegalese ontwerpster Selly Raby. De ontwerpen zijn een mix van urban, afro en pop. Selly Raby Kane combineert modern en trendy met traditionele en hedendaagse stoffen. Het merk geeft uitdrukking aan de geest van een nieuwe generatie: assertief, rebels, vrijgevochten en verfijnd. De ontwerpen belichamen de ultieme mix van een sterk stedelijk kleurenpalet met wereldse details. Het is een mix van invloeden en trends voor een unieke en ongeremde stijl met aandacht voor detail en een passie voor accessoires. Het merk geeft uitdrukking aan de geest van een nieuwe generatie: assertief, rebels, vrijgevochten en verfijnd. De ontwerpen hebben de ultieme mix van een sterk stedelijk kleurenpalet met wereldse details. Het is een mix van invloeden en trends voor een unieke en ongeremde stijl met aandacht voor detail en een passie voor accessoires.

Andrea Iyamah is opgericht door de Nigeriaanse modeontwerper Dumebi Iyamah. De kledinglijn is sterk geïnspireerd door kleur en etnische culturen. Andrea Iyamah is een merk met unieke badkleding wordt erkend, met levendige kleuren en snitten die zijn geïnspireerd door verschillende Afrikaanse culturen. Het merk is gespecialiseerd in confectiekleding en op maat gemaakte jurken voor speciale evenementen

© 2020 Fashion blog. Anna Noor Ekkel
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin